duminică, 6 februarie 2011

De ce metoda proiectului si de ce aceasta tema

Lumea în care traim e o  societate bazata pe o cultura a diferentelor”si integrarea contrariilor,ne responsabilizeaza pentru a pregati elevii de a trai si a participa activ la viata sociala.Unul dintre scopurile educatiei moderne este sa îi pregateasca sa faca fata cu succes diferitelor situatii de viata. În cadrul orelor alocate, elevii vor descoperi prin joc, discutii si observatii noi reguli de comunicare, noi comportamente, solutii la situatii conflictuale reale, vor definii termenii de violenta si conflict, vor dobandii cunostinte referitoare la fenomenul de violenta scolara si vor reactualiza cunostintele, abilitatile dobândite..
Utilizarea proiectului da frumusete si viata învatarii scolare, punându-i pe elevi în situatia de a contribuie la viata scolara, a comunitatii, a familiei, a grupului de prieteni, sa transforme activitatea de învatare într-un proces permanent, sa îsi creeze viitorul – ceea ce presupune asumarea de roluri responsabile.
Studiul tematic prezinta cadrul cel mai prielnic pentru a dobândi noi abilitati de explorare personala, a propriei activitati si a vietii sociale. Elevii dobândesc cunostinte si abilitati care îi ajuta sa devina actori responsabili . Evaluarea dimensiunilor fenomenului de violena arătat că scoala este în prezent scena unor frecvente situatii de violen, formele de manifestare a violentei fiind variate. Cele mai importante cauze ale violentei în scoală includ, pe lângă factorii familiali, socio-economici sau individuali si o serie de cauze scolare. Lipsa unui nivel adecvat de constientizare, a unor strategii didactice sau decizii manageriale eficiente, plasează anumite scoli în situatia de a nu fi capabile să combată manifestările de violendeterminate de anumiti factori extra-scolari. Sa nu uităm însă că violenta scolară este un fenomen complex cu o cauzalitate multiplă si diverse modalităti de manifestare. Cu totii recunoastem că e mai eficient să previi un act de violen, decât să intervii atunci când acesta s-a produs deja. Acest proiect se doreste a fi un instrument de reflectie asupra practicilor noastre scolare, asupra viziunilor despre educatie si rolul acesteia, asupra a ceea ce ne dorim de la comunicarea cu elevii, părintii, profesorii .
În cadrul proiectului am optat pentru următoarele definitii operationale:
violenta în scoală este „orice formă de manifestare a unor comportamente precum:
1. exprimare inadecvată sau jignitoare, cum ar fi: poreclire, tachinare, ironizare, imitare,amenintare, hărtuire;
2. bruscare, împingere, lovire, rănire;
3. comportament care intră sub incidenta legii (viol, consum/comercializare de droguri, vandalism – provocarea de stricăciuni cu bună stiintă –, furt);
4. ofensă adusă statutului/autoritătii cadrului didactic (limbaj sau conduită ireverentioasă fată de cadrul didactic);
5. comportament scolar neadecvat: întârzierea la ore, părăsirea clasei în timpul orei,fumatul în scoală si orice alt comportament care contravine flagrant regulamentului scolar în vigoare”.
Conflictele - Conflictele reprezintă o realitate cotidiană pentru fiecare om. Într-o colectivitate conflictele trebuie acceptate ca fiind absolut normale, iar rezolvarea lor trebuie să fie un proces de grup, deoarece orice grup uman cuprinde membrii cu personalităţi diferite, cu motivaţii diferite şi cu potenţial de muncă şi creaţie care variază în limite foarte largi.
Şcolii îi revine sarcina de a pregăti viitorul adult astfel încât să facă faţă conflictelor cu care se confruntă şi să le rezolve în cel mai bun mod. Conflictul poate avea rezultate creative, poate reprezenta o forţă pozitivă pentru dezvoltarea personală.

Un comediant a facut odata o gluma, spunand ca in lume exista probabil mai multe conflicte decat fire de nisip si poate ca este adevarat.  Proverbe mesaj precum “ dinte pentru dinte, ochi pentru ochi”, “ cine scoate sabia de sabie va pierii” nu pot sa nu ne marcheze. O privire ofensiva, o replica sunt capabile sa dtermine un conflict.Lipsa abilitatilor de a face fata conflictelor da nastere la fenomene de violenta, de aceea cei doi termeni conceptuali sunt in relatie directa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu